jazyk / language:   česky  |  english

produkty a služby  |  novinky  |  podpora on-line  |  o nás  |  kontakty  |  partneři  |  info na vyžádání  |  ... a něco navíc  |  
podpora on-line | seriál CAD/CAM ve výrobě, Technický tydeník, 2011

CAM, Jak se stát spokojeným uživatelem? (11)

Dnešní díl seriálu „Obrábění prakticky, CAD/CAM ve výrobě“ odpovídá na otázku: Jaký je rozdíl mezi dobrou a špatnou investicí? Na co si dát pozor, abych mohl být spokojeným uživatelem CAM systému?

Nejspíše už jste slyšeli příběh, který popisuje člověka nadšeného z vysněného nákupu, například jachty, na které si vždy přál trávit volné dny na hladinách přehrad. Příběh zmiňuje skutečnost, že kupující neměl žádné zkušenosti s vlastnictvím ani s provozem lodi, nepočítal s ničím jiným než se dny zalitými sluncem na klidné hladině přehrady. Místo toho se však musel okamžitě seznámit s veškerými předpisy a pravidly plavby, ale také najít peníze na skladování lodi a na její údržbu. Další náklady vyžaduje doprava a transport lodi. Všechna tato dodatečná zjištění výrazně snižují možnosti využití a počáteční nadšení z nákupu tak opadá. Pointou tohoto příběhu jsou dva šťastné dny v životě onoho člověka. Den, kdy si splnil svůj dávný sen a koupil si vysněnou jachtu, a den, kdy ji s vypětím všech sil prodal.

To samé určitě platí i pro nákup CAM systému, s výjimkou toho, že v tomto případě budete mít jen jeden šťastný den, a to den nákupu softwaru. Máloco ztrácí hodnotu rychleji a máloco je těžší znovu prodat než použitý CAM software. Není však pravda, že všichni, kteří koupí CAM systém nebo jiné zboží, musí být automaticky zklamaní. Jaké jsou tedy rozdíly mezi dobrou a špatnou investicí? Na co si dát pozor, abych se stal spokojeným uživatelem CAM systému?

V každém případě jsou důležité představy potenciálního kupce o produktu. Když představy vycházejí z reálných předpokladů a znalostí problematiky, je velká šance, že budou naplněny ke spokojenosti kupujícího. V druhém případě, tj. když jsou představy zákazníka nereálné, je téměř jisté, že bude z výsledku nákupu zklamán. Lidskou přirozeností je vždy očekávat velké množství různorodých vlastností, i když o dané problematice potenciální zákazník mnoho neví. Víte, jaké otázky by vás měly zajímat, abyste se dozvěděli, co můžete od daného produktu očekávat? Projděme si teď několik základních témat a otázek, na které je nutno hledat odpovědi při výběru CAM systému.

Kolik stojí CAM software?
Odpověď na tuto otázku se zdá jednoduchá, ale často tomu tak není. Prodejce CAM systému bohužel netuší, co vy, budoucí uživatelé, přesně potřebujete. Vy zase nedokážete odhalit, co se skrývá pod jednotlivými nabízenými softwarovými moduly a pod rozšiřovacími opcemi. Nejlepší tedy bývá určit váš nejtypičtější obráběný dílec a ten zkusit vyřešit společně s prodejcem CAM softwaru. Takto lze odhalit skutečné požadavky vašeho provozu a objednat jen takové softwarové moduly a opce, které potřebujete.

Kolik stojí aktualizace softwaru?
Většina firem vyvíjejících CAM software se snaží mít stále dokonalejší produkty. Většina uživatelů CAM systémů by ráda okamžitě využívala nových nabízených vlastností jednotlivých modulů. Jsou různé možnosti, jak je získat. Jedni výrobci nabízí stávajícím uživatelům slevy na nové, rozšířené verze, druzí zvolili cestu „předplacených" upgradů, tj. např. ročních poplatků umožňujících získat vždy aktuální verzi CAM systému. Obě varianty jsou vhodným řešením. Vám však musí být od začátku jasné, za jakých podmínek můžete od výrobce získávat nové verze.

Kolik stojí proškolení a trénink?
Tuto otázku je vhodné ještě doplnit: Jaké školení moji zaměstnanci skutečně potřebují a za jakou dobu jsou schopni osvojit si vlastnosti systému? To, že získáte softwarový nástroj, ještě neznamená, že umíte s tímto nástrojem zacházet. Je vhodné předem se seznámit s náročností zaškolení na nový produkt. „Snadné k naučení a snadné k používání!"
Při výběru CAM softwaru by neměl zájemce na tuto skutečnost zapomenout. Přesto si však nikdy neplánujte jako první práci nějakou hodně důležitou zakázku hned na den, kdy očekáváte zásilku objednaného CAM systému.

Kolik stojí telefonická podpora?
Komu můžete zavolat, vyskytne-li se nějaký problém? Telefonická, ale i e-mailová podpora je velmi efektivní řešení, jak udržet produktivitu práce. Vždy je však potřeba předem znát časové i vědomostní schopnosti poskytovatele telefonické podpory. Výhodou lokálních prodejců je to, že znají lépe váš provoz, vaše potřeby, ale většinou zase mají mnohem méně času. Pouze velké prodejní organizace dokáží zaměstnávat odborníka, který je neustále k dispozici. Pokuste se spojit s jinými uživateli, kteří využívají CAM systém, o který máte zájem. Zeptejte se jich, jak dlouho čekávají na odpovědi a kolik je to stojí.

Kolik stojí a jak je náročné zasíťování řídicích systémů?
A také kdo to udělá? Téměř všichni uživatelé vyžadují zapojit řídicí systémy CNC obráběcích strojů do společné sítě s počítačem technologa. To je vyžadováno z důvodu snadných přenosů NC programů mezi jednotlivými pracovišti. Najít vhodná řešení pro jednotlivé provozy bývá závislé na typech řídicích systémů používaných v daných provozech.


 

 „Snadné k naučení a snadné k používání!" Při výběru CAM softwaru by neměl zákazník na tuto skutečnost zapomenout.


Jak je to s postprocesory?
Postprocesory jsou součástí CAM software a slouží k vytváření NC programů pro řídicí systémy CNC obráběcích strojů. Existují stovky rozdílných formátů NC kódů, které závisí na typu CNC řídicího systému a na obráběcím stroji, ale i na rozdílných programovacích stylech jednotlivých technologů, programátorů. Při výběru CAM systému je tedy vhodné nechat si vyjasnit i následující otázky: Kolik postprocesory pro jednotlivé stroje stojí? Jak je mohu získat? Je možné vyžadovat speciální formát NC kódu? Je možno věřit generovaným NC kódům, nehrozí kolize obráběcího stroje? Mohu si postprocesory upravovat sám? Jsou postprocesory zadarmo?

Poslední dvě otázky je nutno doplnit. Většina zájemců o CAM software nemá takové znalosti o svých řídicích systémech a obráběcích strojích, aby dokázala napsat bezchybný postprocesor. Technolog je specialista na přípravu výroby a svoji práci určitě zvládá lépe a rychleji než přípravu speciálních částí softwaru. Určitě existují lidé, kteří tomuto způsobu dávají přednost, ale jste to zrovna vy? Ještě krátce k otázce „postprocesory zadarmo". Ano, většinou lze získat skupinu univerzálních postprocesorů v ceně CAM systému. Vyberete si ten, který generuje NC kód nejblíže vašim požadavkům. Pravdou zůstává, že dodatečná editace, úprava NC programu je ztráta času a peněz! Vyžadujte postprocesor, který odpovídá vašim požadavkům, podílejte se na jeho odladění a ve finále zjistíte, že cena za jeho úpravy není velká v porovnání s ušetřeným časem.

Tím, že získáte odpovědi na předcházející otázky, dokážete si udělat jasnou a pravdivou představu o nabízeném produktu a vaše očekávání tak budou reálná. Nesnažte se něco si namlouvat, vždy je lepší se znovu zeptat nebo si nechat vše předvést. To jsou předpoklady, aby den, kdy pořizujete požadovaný CAM software, byl pro vaši firmu jedním ze šťastných dní.

Tento seriál si neklade za cíl poučovat, ale otevírat oči. Jedná se o subjektivní vyjádření autora, aktivně působícího v oboru CNC obráběcích strojů od roku 1997, v oblastech CAD/CAM software, obsluhy CNC řídicích systémů, NC programování a seřízení výroby.

Vlastimil Staněk

podrubriky seriál CAD/CAM ve výrobě, Technický tydeník, 2011:




produkty a služby  |  novinky  |  podpora on-line  |  o nás  |  kontakty  |  partneři  |  info na vyžádání  |  ... a něco navíc  |  

sitemap
www.technology-support.cz